About This Project

Antall studenter: 4 stk

Oppdragslengde: 10 dager

Case: Volt med Tonje Schei har laget Isynx, et kunstprosjekt som viser en mulig fremtid. Det som var science fiction for et år siden, er allerede i ferd med å bli realitet. Prosjektets mål var å sette fokus på hvordan samfunnet blir utfordret av ny teknologi. Rettigheter, arbeidslivet, personvern og identitet blir satt på prøve. Oppgaven til UT var å engasjere så mange som mulig i dette prosjektet og teste hvor grensene til den engasjerte borger gikk.

Leveranse: Vi sparket i gang en debatt om personvern og en lanseringskampanje for det fiktive produktet iSynx. I samarbeid med dokumentarfilmskaper Tonje Hessen Schei (kjent for filmen DRONE), Gimpville (som animerte filmen Bølgen) og Superblaise, vår storebror, engasjerte vi omtrent én million nordmenn med en «falsk»  reklame for høyteknologiske kontaktlinser. Det hele endte i en debatt og dialog om hva menneskets identitet og ansvar er, i møte med ny teknologi.

Se reklamen og virkningen av kampanjen HER.

“iSynx er ikke en dokumentar, det er en reklame. Og det er en subversiv, fiktiv reklame, et unikt prosjekt, i hvert fall etter norske forhold (…) Målet er å se hvordan vi kan bryte lydmuren, ikke bare i media, men også i den kommersielle kulturen de unge befinner seg i.”

– Tonje Hessen Schei, filmskaperen bak kunstprosjektet.

Date
Category
Innsikt og research